Sağlık

Stanford Marshmallow Deneyi: Kendini Kontrol Etmenin Hayattaki Başarı Üzerindeki Etkisi Nedir?

Stanford denilince akla hep hapishane deneyleri gelir ama Walter Mischel’in bu deneyi de tarihte çarpıcı bir etki yaratmıştır! İlginç deney o dönemde çok dikkat çekmiş ve farklı noktalara değinmişti. İşte detaylar… ?

Kaynak:https://www.simplypsychology.org/mars…

Walter Mischel ve grubu, çoğu 4 ve 5 yaşındaki yüzlerce çocuğu “marshmallow deneyi” için test etti.

Bu deney aslında oldukça kolay bir süreçten oluşuyordu: Çocuklar sadece bir masa ve sandalyeden oluşan bir odaya alındı. Odadaki masanın üzerinde bir tabak ve bir lokum vardı.

Mischel küçük çocuklara isterlerse lokumu hemen yiyebileceklerini söyledi…

Ama o dönene kadar sabırlı olurlarsa o dönünce iki tane alabileceklerini söyledi.

Tabii bu teklifin ardından çocuklar ya gözlerini yumdular ya da saklambaç vs. oynanılan oyunlar.

Hatta defalarca şarkı söyleyenler veya ayakkabı bağcıklarını bağlayanlar bile vardı!

Marşmelovu yememek için kendilerini meşgul edecek stratejiler bulan çocukların beklerken daha az zorlandıkları fark edildi.

Ancak bu deney, çocukların eğlenceli tepkilerinden daha fazlasıydı.

Bu testin başarılı bir şekilde tamamlanmasının, bir çocuğun okul, iş ve hatta yaşam başarısının ilk göstergelerinden biri olabileceği ileri sürülmüştür.

13 yıl sonra Mischel, şimdi lise son sınıf öğrencileri olan birinci sınıf öğrencilerinin izini sürdü.

Ve aslında marshmallow testinde gösterdikleri başarının akademik hayatlarıyla da paralel olduğu keşfedildi.

Küçük yaşlarında sınavı beklemekte zorlanan çocuklar, hem ev hem de okul hayatlarında sorunlar yaşadılar.

Bu ilk çalışmaya Stanford anaokuluna kayıtlı 90’dan az çocuk dahil edildi. Ancak ilerleyen yıllarda ikinci kez gerçekleştirilen çalışmada farklı sonuçlar elde edilmiştir.

2018’de tekrar gerçekleştirilen hatmi deneyi, farklı etnik kökenlere ve ebeveyn eğitim seviyelerine sahip 900’den fazla çocuğu içeriyordu.

Araştırmacılar bu sefer farklı bir gerçeği keşfettiler: Hazzı erteleyebilen çocuklar aynı zamanda yaşamda daha yetkindi.

İkinci kez tekrarlanan deneyde en belirgin bulgu, katlanan ödülü beklemenin daha çok orta ve üst sınıfa özgü bir davranış olmasıydı.

Demek ki sözlerin tutulmadığı, sefaletin olduğu bir yerden gelen çocuklar ikramı doğrudan gözlerinin önünde yemeyi tercih ediyorlardı: Bu daha sadıktı.

Bu deney hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlara git…

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu